Klein is fijn – §1 Adieu Proximus

Begin oktober 2011 ben ik van start gegaan met operatie “klein is fijn”. Missie: alle grote, logge, dure leveranciers vervangen door kleine, flexibele, goedkopere spelers en dit zonder aan kwaliteit in te boeten. Less is more.

Deze eerste post handelt over mobiele telefonie en internet.

§1 Adieu Proximus, welkom Mobile Vikings

Bijna 9 jaar heb ik een zakelijk contract gehad bij Belgacom Mobile. Ondanks enkele tegenvallers zoals onvoorziene torenhoge facturen, ben ik – zeker vanuit technisch standpunt – al bij al een tevreden klant geweest.

Wat echter beter kon (en nog steeds kan me dunkt) is de kwaliteit van de service desk. De responstijd is stilaan aanvaardbaar maar de opvolging en behandeling van problemen of klachten is lamentabel. Ik kan zonder moeite een aantal recente voorbeelden voorleggen waarbij Proximus medewerker x zus en zo belooft maar wanneer je terugbelt, medewerker y geen enkele notie heeft over wat daags voordien was afgesproken. Misschien kan Proximus een degelijke service desk toepassing invoeren. Of bepaalde processen en principes die onder meer in methodologieën zoals ITIL voorkomen, grondig bestuderen. En eigenlijk hoeft dat zelfs niet eens, want een duurzame, klantvriendelijke dienstverlening is dikwijls niks meer dan het resultaat van gezond boerenverstand.

O wee de abonnementen bij Proximus! Een gewone sterveling ziet het bos niet meer door de bomen. Tig verschillende formules met evenveel opties. Vergeet een optie te activeren (bijvoorbeeld data roaming Europe) en je bent gegarandeerd een fortuin kwijt. Wanneer een contract stilaan ten einde loopt, word je opgebeld om als goede klant geïnformeerd te worden over promoties – zowaar onvervalste valstrikken om je nog maar eens een jaartje langer aan Proximus te binden.

Niettemin. Goede wijn behoeft geen krans: Proximus kan zonder twijfel uitpakken met ’s lands beste en meest performante 3G netwerk. Vergelijk bijvoorbeeld 3G van Proximus met BASE, beide tests uitgevoerd te Kortrijk:

 

Kwaliteit heeft inderdaad een prijs, edoch er zijn grenzen.

Winst

Sedert november 2003 tot en met oktober 2011 heb ik maandelijks gemiddeld €57,48 betaald bij Proximus ofte een totaalbedrag van maar liefst €5.460! Indien ik een aantal extreem hoge facturen (een drietal van meer dan €200 waarvan eentje van maar liefst €330) buiten beschouwing laat – in de veronderstelling dat ik die kon vermeden hebben mocht ik toen niet vergeten zijn een of andere optie te hebben geactiveerd – dan nog kom ik aan een maandelijks gemiddelde van circa €50.

Een rekensommetje van de voorbije 12 maanden bij Proximus, brengt me aldus op een totaalbedrag van €50 x 12 = €600 / jaar.

De klassieke prepaid formule van Mobile Vikings kost precies €15. Daarvoor kan je een uur bellen (telefoneren weet je wel), in mijn geval ruimschoots voldoende, en krijg je 1000 SMS’en. En, een ongezien interessante 2 GB data. Bij Proximus had ik een aparte, dure optie voor 450 MB, een vrij beperkende limiet die dan ook sporadisch werd overschreden – wat een kostelijk grapje is. Een jaartje Mobile Vikings, met in mijn geval een virtueel ongelimiteerde hoeveelheid data, zal me dus normaliter slechts €15 x 12 = €180 / jaar kosten.

Met andere woorden: een besparing van maar liefst 70% of €420 per jaar.

Ik was reeds klant bij Mobile Vikings (datakaartje voor iPad) en heb bijgevolg mezelf kunnen aanbrengen bij het aanvragen van een nieuwe SIM kaart met nummeroverdracht. Iemand aanbrengen resulteert in 150 zgn. Viking punten waarmee je een gratis oplaadbeurt kan verzilveren. Dankzij een speciale actie heb ik uitzonderlijk ineens 300 punten verdiend, twee gratis herlaadbeurten. Bijgevolg betaal ik het eerstkomende jaar de facto slechts €150, eventueel nog minder indien ik anderen kan aanbrengen.

Het prijskaartje in overweging nemende, is het af en toe terugvallen op EDGE of het gebrek aan Proximus Club spaartoestanden geen showstopper. Daarenboven wordt 3G toegenepen door BASE (dochter van KPN wiens netwerk Mobile Vikings als virtuele operator gebruikt) maar voor e-mail en Twitter voldoet 1 Mbit/sec.

Tot nu toe ben ik erg tevreden over Mobile Vikings en mocht dat ooit niet zo zijn: geen nood, er is geen enkele contractuele verbintenis, je kan bijgevolg onmiddellijk van operator veranderen. Mocht je zelf overwegen om naar Mobile Vikings over te schakelen: doen! En gebruik dan deze referral, de auteur van deze post zal je eeuwig dankbaar zijn.

11 reacties Voeg uw reactie toe

  1. didiersalembier schreef:

    15×12=180EUR/jaar dacht ik? 🙂

  2. Steven Lecluyse schreef:

    Bedankt voor de rechtzetting, ik bespaar inderdaad nog meer dan m’n wiskundeknobbel doet vermoeden. Nog rekenfouten? 🙂

  3. mooi! precies waarom ik ook ben overgeschakeld. Trouwe klanten worden bij gsm operatoren als proximus en mobistar beboet ipv beloond.

  4. didiersalembier schreef:

    Haha, voorlopig geen rekenfouten meer ;-). Maar kvond MV nogal duur in jouw tekstje, vandaar :-D.
    BTW: Welkom Viking!!

  5. Het is inderdaad de vraag of je een week per jaar wil werken voor sneller mobiel internet t.o.v. Mobile Vikings. Voor mensen met meer geld of een hoger loon is dat misschien maar 1 dag extra werken, of brengt het zelfs geld op (voor zelfstandigen en bedrijven misschien).
    Voor jongeren en gewone mensen die mobiel internet voornamelijk gebruiken voor recreatief gebruik en er niet van afhankelijk zijn voor hun werk, is Mobile Vikings inderdaad de beste keuze. Voor de 5% Blackberry-managers, politici, CEO’s, salesmensen, freelancers, … waarvoor elke seconde telt en voor mensen uit Knokke, Schilde en Sint-Martens is Proximus de betere keus.

  6. Steven Lecluyse schreef:

    Cédric, ik ben zelf zelfstandige. Door van Proximus naar Mobile Vikings over te stappen wil ik net de case maken dat eerstgenoemde niet per se de beste keuze hoeft te zijn, integendeel.

  7. Ldeneef schreef:

    Nice post. Zodra Proximus mij als trouwe klant (>15 jaar) eindelijk eens terugbetaald (onterechte facturering van data en dat 3 maand op rij) verdien je een gratis herlaadbeurt!
    Ikzelf durf niet de rekensom maken hoeveel Proximus aan mij al verdiend heeft. Een geluk dat de Bus. klantendienst of liever klachtendienst een 0800-nummer is 😐

  8. Ben ook gewonnen voor Mobile Vikings. Het grote voordeel is dat je inderdaad geen overeenkomst hoeft te tekenen waar je ellenlang aan verbonden bent, maar integendeel, vrij makkelijk zou kunnen overstappen. Zeker voor mensen die vaak en veel sms’en/mailen/surfen/etc is MV een aanrader. De 3G dekking kan enkel verbeteren, dat is en blijft hét werkpunt. Benieuwd wat er nog volgt (gebruik je bv. Viking Talk?)!

  9. michaelblogt schreef:

    Voor een gewone gebruiker is het wel zo een beetje het verhaal van het bos en de bomen, je ziet gewoon het verschil niet tussen alle aanbiedingen, maar je betaald wel steeds meer dan je verwacht.
    Mijn zoon heeft ondertussen ook Mobile Vikings en is daar zeer tevreden over.

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.