De toekomst van jobs

Artificial IntelligenceDe impact van de vierde industriële revolutie op jobs en werk is niet te overzien. De exponentiële ontwikkeling en ontplooiing van technologieën zoals robotica, artificiële intelligentie en Internet of Things hebben een directe, draconische invloed op maatschappij- en bedrijfsmodellen en ontwrichten de arbeidsmarkt. Op termijn is de invloed ervan zo verreikend dat nieuwe paradigma’s leiden tot een ongekend socio-economisch kader met bijgevolg ook een rits ethische en filosofische vraagstukken.

Gartner Emerging Technologies Hype Cycle 2018

Hoe dan ook, het digitale tijdperk luidt een maatschappelijk keerpunt in. Eén voorbeeld: de nakende doorbraak van slimme, duurzame autonome voertuigen beïnvloedt mobiliteit, economie (industrie en productie maar ook sectoren zoals transport, logistiek en verzekeringen), wetgeving, gerecht en overheid, milieu en ruimtelijke ordening, en veel meer. Wie moet sterven bij een ongeval? Daarenboven zullen we wellicht geen wagens meer bezitten maar vervoer – met extra dienstverlening – ad hoc en automatisch inroepen. Sowieso spreekt het voor zich dat o.a. vrachtwagen-, taxi- of buschauffeurs, schippers en piloten beroepen zijn die op de helling staan.

Talloze gevestigde categorieën jobs (zullen) sneuvelen, niet enkel de evidente. En dat we in dit nieuwe digitale tijdperk anders zullen moeten denken en werken – en vooral permanent dynamisch leren – staat buiten kijf.

Competenties in het digitale tijdperk

Ondernemingen en organisaties moeten zich een nieuw denkpatroon toe-eigenen en zich toeleggen op 5 vitale competenties:

  1. Buiten de klassieke grenzen treden, zowel intern als extern. Opvallend is dat het traditionele, hiërarchische ‘command and control’ top-down model wordt verlaten.
    Drivers of success in the digital age
  2. Sterke vertrouwensrelaties opbouwen tussen alle stakeholders (klanten, leveranciers, werknemers), concullega’s en concurrenten. Sowieso is een organisatie zonder intern vertrouwen een weinig performante organisatie.
  3. Virtuele teams vormen en leiden. Dergelijke teams hebben talrijke voordelen in het digitale tijdperk, o.a. het bevorderen van innovatie en creativiteit in een mondiale context. Virtuele teams up and running krijgen is echter delicaat en tijdrovend.
    Traditional and Virtual Teams
  4. Misschien wel één van de belangrijkste must do’s in het digitale tijdperk: collaboratie en co-creatie. Co-creatie is het produceren van nieuwe en unieke producten, diensten of systemen in samenwerking met meerdere groepen belanghebbenden, vooral – maar niet beperkt tot – klanten, met als doel waardecreatie.
  5. Dynamisch leren. Organisaties moeten een systeem ontwikkelen en implementeren om te leren van ervaringen, interacties met anderen, observaties, experimenten, enz.
    The Dynamic Learning Matrix

Jobcreatie

Het goede nieuws is dat er netto meer jobs zouden kunnen bijkomen dan er sneuvelen m.a.w. de digitalisering schept uiteraard ook opportuniteiten. Zo blijkt uit een recent rapport van het Word Economic Forum, gebaseerd op een bevraging bij meer dan 300 bedrijven wereldwijd die samen ruim 15 miljoen werknemers vertegenwoordigen.

In onderstaande tabel vallen enkele redundante jobs op:  advocaten, verkoopsagenten en bankpersoneel.

WEF Future of Jobs 2018 Roles

Je vindt het volledige ‘The Future of Jobs Report 2018’ hier.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s