Slimme mobiliteit in Groot Kortrijk

Uiteraard zijn mobiliteit en verkeersveiligheid ook voor N-VA Kortrijk topprioriteiten. Het zijn complexe domeinen met complexe vraagstukken waarvoor geen eenvoudige recepten bestaan. Enkele concrete van onze 151 voorstellen voor Groot Kortrijk rond mobiliteit:

🚶‍♀️ Fiets- en voetpadenplan voor Kortrijk en de deelgemeenten
🚌 Elektrische busjes in het centrum die hotspots en parkings snel en frequent verbinden (hop-on, hop-off zoals je in Londen of Parijs ziet)
🚎 Trambus verbindt Hoog Kortrijk met centrum
🛥 Elektrische bootjes op de Leie verbinden Marke, Bissegem, Kortrijk Weide, Buda Beach en de verlaagde Leieboorden
🚲 Fietsstraten en zones 30 in de kernen van zowel Kortrijk als de deelgemeenten
👨‍👩‍👧‍👦 Trajectcontroles in woonbuurten
🔄 Rechtstreekse busverbindingen tussen Kortrijk en de deelgemeenten

Mobiliteit in Groot Kortrijk

Kortrijk Fietsstad zette een inhaalbeweging op gang in een stad waar voorheen de auto koning was. Investeringen in veilige, gescheiden fietsinfrastructuur zijn duur, vergen tijd en zijn soms onmogelijk. Bovendien willen we de auto niet uit de stad jagen want voertuigen worden op een ijltempo milieuvriendelijk, duurzaam en intelligent, zelfs autonoom.

In de nabije toekomst bezitten we wellicht geen wagens maar ‘bestellen’ we ritten. De auto zal echter niet verdwijnen, hij wordt heruitgevonden. En als het van Uber afhangt, gaan we er zelfs mee vliegen. 😊 Sowieso zal slimme technologie ervoor zorgen dat veel mobiliteitsproblemen verdwijnen.

Niettemin willen we fietsers snel koning maken o.a. door één eenvoudige quick win: elke straat in de centra wordt standaard een zgn. ‘fietsstraat’ i.p.v. omgekeerd. Uitzonderingsstraten worden voorzien van zéér opvallende fietssuggestiestroken. Buiten de centra worden de wegen nabij scholen en ontmoetingsplaatsen zoals sportcentra, ook school- en fietsstraten.

Daarnaast komt er een fiets- en voetpadenplan (10 miljoen euro), en introduceren we ook creatievere mobiliteit. Zoals e-busjes in de binnenstad en e-bootjes op de Leie. En waarom geen proefprojecten aantrekken met autonoom publiek transport zoals dat van Singapore, Dublin, Stockholm, of recent van de MIVB in de hoofdstad…?

Door de vele kleine en vooral grote werven en werken in de stad (tot 2025 en verder) en tot het complex project K-R8 wordt gerealiseerd, durven we resoluut draconische maatregelen nemen die een inspanning en solidariteit van de burger vergen maar uiteindelijk ieder ten goede komen.

We rekenen hiervoor onder meer op de inspanningen van Parko dat we van een parkeerbedrijf (volgens sommigen een pestbedrijf) opwaarderen tot digitaal mobiliteitsbedrijf (nutsbedrijf).

Waar nodig en opportuun stimuleren en ondersteunen we privé-initiatieven van ondernemingen die graten zien in de organisatie van eigen ‘openbaar vervoer’. Zoals het project in Waregem. We kijken hiervoor ook naar Leiedal.

Tot slot lanceren we veel meer positieve sensibiliseringsacties zoals autoloze of autoluwe momenten, fietsbevorderende evenementen en diverse incentives.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.